Trodde du kanskje at en toastmaster bare forteller vitser og sier hvem som skal tale og når det er mat? Slik er det ikke. Å være toastmaster er en svær utfordring.
Det viktigste er å ha full kontroll over alt som skal foregå i løpet av kvelden, og å sørge for at programmet går knirkefritt i en trivelig atmosfære. Brudeparet skal slappe av, nyte festen og være trygge på at alt er under kontroll.
Hovedregelen er enkel: Bruden er den viktigste personen i verden, og toastmasteren skal gjøre alt for at hun skal få en perfekt dag. Hvis bruden har en perfekt dag er brudgommen glad, familiene er glade og bryllupsfesten går akkurat som den skal.
Hvor mye man legger i toastmasterjobben varierer veldig fra person til person, jeg skal forsøke å beskrive jobben jeg gjør som toastmaster.
Her er et eksempel på hva jeg gjør:
- Første kontakt med brudeparet:
Når brudeparet har bestilt meg som toastmaster sender jeg et skjema med forslag til gjennomføring av kvelden. Dette skjemaet har en mengde detaljer det er viktig for meg at dere tenker på.
- Perioden fram til bryllupet:
Her holder vi kontakt når det er behov for det, og i forkant av bryllupet har vi et møte. Der kan vi bli litt kjent, og vi kan gå gjennom alle detaljene for kvelden. På grunnlag av dette møtet kan jeg legge opp kjøreplanen for kvelden.
- Litt stikkord om hva jeg gjør i løpet av bryllupsdagen:
Rigger lydanlegg og finner passende musikk.
Har møte med personalet. Går grundig gjennom kjøreplanen med hovmester og gjør nødvendige avtaler slik at skjenking, servering og rydding går på skinner.
Sjekker bord, sanghefte, gjesteliste, toaletter, rømningsveier osv.
Tar imot gjestene når de kommer og sørger for at de har det fint.
Tar imot brudeparet med bruremarsj på trekkspill. Skål og velkommen!
Roper gjestene til bords.
Orienterer jevnlig om hva som skal skje.
Har kontinuerlig kontakt med hovmester.
Samarbeider med eventuell fotograf.
Tar hensyn til ungene. De skal også ha det kjekt.
Er forsanger og spiller til allsangene.
Holder styr på talene og presenterer de som skal holde taler.
Har med talemikrofon hvis det er nødvendig.
Ordner opp (og trøster de som måtte trenge det) hvis det skjer uforutsette ting.
Har litt underholdning innimellom, både ved bordet og videre utover kvelden.
Leder polonaisen.
Spiller til dans. Jeg spiller en del selv, og bruker i tillegg spillelister jeg har satt opp i samarbeid med brudeparet.
Organiserer en fin avslutning på kvelden.
Kort sagt: Jeg gjør det meste unntatt å lage maten og servere.